Friday, May 11, 2007

Batas-batas hak manusia menggunakan harta Allah SWT

Umat manusia beroleh hak menggunakan dan mengambil manfaat dari harta Allah. Hak itu adalah hak tunggal yang diizinkan ka atas harta itu. Menggunakan harta itu boleh jadi dalam bentuk mengolahnya ataupun dalam bentuk melabur seperti dalam hartanah, pertanian dan perlombongan serta perkilangan. Dan kadang-kadang di dalam bentuk menggunakan harta itu seumpama kenderaan,tempat tinggal, pakaian, makanan, minuman dan lain-lain hal untuk menguruskan kehidupan harian manusia. Ianya boleh juga dalam bentuk menguruskan harta itu secara halal dan berpandu kepada peraturan dan undang-undang seperti berjual-beli, wasiat dan pemberian bebas( hibah ).

Firman Allah SWT bermaksud;

1. " Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan oleh Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik "
( Al-Maidah ; 88 )

2. " Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik ( yang halal ) yang kami berikan kepada kamu " ( Al-Baqarah ; 172 )

3. " Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah " ( Al-An'am; 141 )

4. " Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu berhajat kepadanya "
( Surah Ibrahim ; 34 )

5. "Katakanlah ( wahai Muhammad ) ; Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkannya untuk hamba-hambaNya dan ( demikian juga ) benda-benda yang baik lagi halal rezeki yang dikurniakannya?" ( Surah al-Araf : 32 )

6. Dan makanlah dan minumlah, dan jangan kamu melampau-lampau." ( Surah al-A'raf :31 )

No comments:

Pages

Powered By Blogger